نمایندگی تعمیرات ضبط پایونیر

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نقش خازن در سیستم صوتی چیست؟

سازندگان خودروی شما داشتن ساب ووفر و سیستم صوتی حرفه ای را در هنگام طراحی خودرو لحاظ نکرده اند، بیس ساب ووفر مقدار زیادی از جریان برق را به سمت خود می ‌کشد و عموم تجهیزات الکتریکی خودرو برای چنین شرایطی آمادگی لازم را ندارند. برخلاف باطری، خازن توان تولید برق و الکتریسیته ندارد بلکه برق را در خود ذخیره می‌کند.

 

خازن به عنوان حائل بین تولید کننده باطری و مصرف کننده آمپلی فایر خودرو قرار می‌گیرد و باید در مدار در مسیر کابل برق اصلی در نزدیک ترین نقطه به مصرف کننده آمپلی فایرنصب شود.

برق تولیدی دینام و باطری توسط خازن ذخیره می‌کند و در زمانی که آمپلی فایر نیاز به برق دارد سریعا جریان برق داخل آن خالی شده تا یک بیس قوی و کامل توسط ساب ووفر ایجاد شود، بنابراین خازن روی کیفیت صدا بسیار موثر است.

دلایل آسیب دیدن سیستم صوتی خودرو

خازن ها معمولا استوانه ای و یا مستطیل شکل هستند اما در هرگونه شکال ظاهری که تولید شود، متشکل از صفحات هادی فلزی است که به وسیله یک دی الکتریک(عایق) از یکدیگر جدا شده اند و به عنوان یک منبع برق موقت قادر است تا برق مورد نیاز اجزا را فورا در اختیارشان قرار دهد.

ضرورت حضور خازن در سیستم صوتی چیست؟

در هنگام پخش موزیک، ایجاد بیس های سنگین و نت های بلند ناگهانی که Peak ایجاد می‌کنند به حجم بالایی از جریان الکتریسیته نیاز داریم که در لحظه باید فراهم شود.

خازن توانایی پر و خالی شدن سریع را دارد و بهتر از دینام و باطری می‌تواند برق آمپلی فایر را تامین نماید که این مسئله به دلیل مقاومت داخلی باطری است که بسیار بالا تر از هرگونه خازنی است و این مقاومت جریان برق تولید شده توسط دینام و باطری را محدود می‌کند بنابراین نیاز به خازن یکی از واجبات تامین برق آمپلی فایر خودرو است.

این مطلب را از دست ندهید   پخش پایونیر Pioneer MVH-S425BT

نکته دیگر اینکه جریان برق خودرو دائما بین ۱۲ ولت و ۱۴.۴ ولت در حال نوسان است، حضور خازن باعث پایداری جریان و خنثی شدن نوسانات برق می‌شود که این امر کارکرد بهتر و خنک تر آمپلی فایر، کاهش دیستورشن(درهم ریزی) صدا و در نهایت افزایش کارایی آمپلی فایر را درپی خواهد داشت.

خازن با چه ظرفیتی را برای سیستم صوتی ماشین انتخاب کنیم؟؟؟

باید خازنی را انتخاب کنیم که برق لازم را برای سیستم صوتی خودروی ما فراهم کند، معمولا به ازای هر ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ RMS توان یک فاراد خازن در نظر گرفته می‌شود.

فاراد واحد اندازه گیری ظرفیت ذخیره سازی خازن است.

اگر خازنی را بزرگتر از حد نیاز انتخاب کنیم آسیبی برای ادوات ما ندارد اما باعث خالی شدن زودرس باطری خودرو هنگامی که موتور خاموش باشد می‌شود.

چه موقعی حس می‌کنیم که نصب خازن واجب است؟

اگر ساب ووفر سیستم صوتی شما درحین کار اصطلاحا سکته می‌کند و یا به عبارت دیگر در حین اجرای موزیک از بیس زدن جا می‌ماند و یا حتی برای لحظاتی بیس ساب ووفر قطع می‌شود یک خازن خوب می‌تواند تا حد زیادی مشکلات ذکر شده را رفع کند.

واضح ترین پارامتر برای تشخیص نیاز به خازن، تغییر نور چراغ های خودرو در هنگام کار سیستم صوتی ماشین است.

وقتی این اتفاق رخ می‌دهد یعنی در جایی از مدار نیاز به منبع ذخیره برق داریم تا از افت وخیز های ناگهانی ولتاژ در مدار جلوگیری کند.

اضافه کردن خازن به مدار تا حد زیادی این پدیده را رفع می‌کند هرچند در برخی موارد صرفا اضافه کردن خازن از تغییر نور چراغ های ماشین جلوگیری نمی‌کند.

این مطلب را از دست ندهید   عدم داشتن دیسک قابل پذیرش خودرو پایونیر

به عنوان مثال هنگامی که با افزایش دور موتور چراغ ها پرنور می‌شوند باید سیستم برق و دینام خودرو چک شود.

همیشه قبل از اضافه کردن خازن از سلامت سیستم برق و باطری خودرو مطمئن شوید.

از دیگر موارد نیاز به خازن می‌توان به کوچک بودن باطری و یا کم بودن ظرفیت شارژ دینام اشاره کرد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + هفت =