تنظیم ضبط و آمپلی فایر خودرو
در این مقاله می خواهیم علاقمندان به سیستم های صوتی حرفه ای خودرو را با نحوه تنظیم دستگاه های پخش صدا یعنی ضبط و آمپلی فایر خودرو آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا از صدای حرفه ای سیستم های اتومبیل خود بیشتر لذت ببرید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شود و بتوانید بهترین کیفیت صدا را از تجهیزات صوتی خود بیرون بیاورید.
تنظیم ضبط خودرو
پس از روشن کردن ضبط خودرو از اینکه گزینه EQ صدا و قابلیت FADE در حالت تعادل وسط قرار داشته باشد ، مطمئن میشویم . حال موزیکی را پخش میکنیم که با تمام قابلیت صدای، آن آشنا هستیم و قابلیت FADE را تغییر می دهیم ، تا از باند های جلو صدا واضح شنیده شود .
https://carstereo-pioneer.ir/%d9%81%d8%b1%d9%82-%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%aa%d9%88%db%8c%d8%aa%d8%b1-%d9%88-%d8%b3%d9%88%d9%be%d8%b1-%d8%aa%d9%88%db%8c%d8%aa%d8%b1/
تنظیم صدای باند عقب
سپس برای باند های عقب هم ، همین تنظیمات را انجام می دهیم . بعضی از ضبط ها دارای تنظیم اختلاف صدای باند های جلو و عقب هستند و بهتر است ، صدای باند عقب کمتر از جلو باشد . اگر EQ ضبط خودرو از پیش تنظیم شده ، امتحان کنید و ببینید کدام گزینه تنظیم شده ، بهتر صدای موزیک را پخش می کند .
تنظیم آمپلی فایر خودرو
برای رسیدن به بهترین بازدهی آمپلی فایر خودرو ، خیلی مهم است که بدانیم به چه شکل باید آن را تنظیم کنیم . کلید های SLAVE و MASTER به روی آمپلی فایر خودرو ، نقش اتصال به آمپلی فایر دیگر را اجرا می کند . کلید PHASE برای تغییر ورودی های ساب ووفر خودرو هستند . کلید بعدی LPF نام دارد ، که دارای دو نکته مهم است . اول اینکه تنظیم ساب ووفر و باند و آمپلی فایر متغیر است و رنج آنها بین ۸۰ تا ۱۲۰ هرتز تنظیم میشود ، برای همین موضوع به فرکانس های بالا اجازه عبور نمیدهد .
تنظیم باندهای درب خودرو
نکته بعدی این است که باندهای درب خودرو توان فرکانس ۱۲۰ هرتز به پایین تر را ندارند ، بنابراین میزان فرکانس این باندها را ساب ووفر تولید میکند و LPF به روی ۱۲۰ هرتز تنظیم میگردد . اما اگر بر روی ۸۰ هرتز تنظیم شود ، فرکانس به اصطلاح مرده به وجود می آورد و این حالت برای آمپلی فایر ماشین خطرناک نیست .
کلید BASS BOOS
کلید BASS BOOS : وظیفه این کلید تقویت بیس صدا است و هر فرکانسی که فرستاده شود را تقویت می کند . نکته مهم : قبل از تنظیم کلیدهای دیگر این کلید را تنظیم نکنید و باید بر روی صفر باشد . به این دلیل که باعث نابودی ساب ووفر اتومبیل می شود .
کلید SUB SONIC
کلید SUB SONIC : این کلید بر خلاف LPF و مانند HPF ، به فرکانس پایین تر از نقطه معین شده مجوز عبور نمیدهد و این ویژگی باعث می شود ، ساب ووفر ماشین در حین انجام کار از حد مجاز بگذرد . به طور دقیق تر می توان گفت ، اگر یک شرکت سازنده میزان فرکانس یک ساب را از ۱۵۰۰ هرتز تا ۲۰ هرتز تعیین کرده باشد ، به این معناست که ساب برای پایین تر از ۲۰ هرتز تعریف نشده و باید SUB SONIC را به روی ۲۰ هرتز تنظیم نمود .
تنظیم میزان GAIN
آخرین کلید GAIN است ، که برعکس تصور یک کلید تنظیم خروجی صدا و یا ولوم نیست . این کلید که با نام های INPUT SENSITIVITY و یا INPUT LEVEL هم نامیده می شود ، فقط برای سازگار کردن صدایی که از ضبط خودرو خارج می شود ، نیز می باشد . برای تنظیم این کلید صدای ضبط را تا ۹۰ درصد زیاد می کنیم ، بعد GAIN را باز میکنیم ، تا جایی که صدا از حالت استاندارد خارج شود و با آرام بستن آن کلید ، بهترین خروجی صدا را به دلخواه از آمپلی فایر خودرو می گیریم .